2011/11/15

Váltás

Az előző bejegyzésem elkezdésekor eszembe jutott, hogy nem csak Gergő parkol, én is. Máshogy, más miatt, de nagyon nehezen jutok egyről a kettőre. Majd eljutok idáig is, de most leírom az előzményket, hogy hogyan történt a váltás a gimi és a főiskola között. Minden megváltozott körülöttem és bennem is, fél év alatt kirobbant belőlem minden, amit évek alatt felhalmoztam.

Kezdem az elején. Mint azt már írtam, a főiskola alatt felpörgött körülöttem minden. Kinyíltam, megváltoztam, önmagam lettem. A gimiben szürke egérként viselkedtem, legalábbis az osztályban. Egy-egy barátom volt. Egy lánnyal voltunk összenőve 6 éven keresztül. Volt egy fiú is, akivel 2 évig rengeteget lógtunk, aztán megváltozott, próbáltam vele beszélni, megharagudott, behisztizett, megsértődött és többet nem beszéltünk. Egyébként haragosaim sosem voltak, nem volt konfliktusom senkivel, csak épp kapcsolatom sem. Mindenkit elkerültem, mikor bejött a bulizós korszak, mert nem nagyon tudtam mit kezdeni azzal, hogy mindenki egyik napról a másikra kifordul magából. Durva bulik, alkalomszerűen össszeálló párok... gondolom mindenkinek ismerős... Szóval ezen a ponton kiestem a kőrforgásból, mert soha nem voltam ott. Egyedül azzal a lánnyal voltam jóban, mert őt sem érdekelték ezek a bulik.

Ezzel párhuzamosan volt egy évfolyamokat átívelő tábor, ahol kiöregedve a táborozó korosztályból, mint ifi részt vettem a programok szervezésében. Én voltam a legfiatalabb, sokan már végzett diákokként jöttek vissza. Nagyon vegyes volt, hogy kit mi érdekel, ki mit szeretne, vagy már mit tanul. Ez volt az első közösség, ahol elismertek, érdeklődtek, meghallgattak, tiszteltek, ahol egyenértékűnek éreztem magam a többiekkel. Nagyon jól ment a munka, rengeteg mindent csináltunk együtt. Rengeteget tanultam ott. Megtanultam, hogy hogyan működik a csapatmunka, a feladatok felosztása. Sokkal fontosabb, hogy megtanultam a csapat érdekeit és a produktumot a saját egyéni érdekeim, illetve a szereplési vágyam elé helyezni. Példaértékű volt a tisztelet, a munkamegosztás, a figyelem egymásra, a sok segítség, bátorítás. Elhittem nekik, hogy fontos vagyok, de megtanultam, hogy nem fontosabb a csapatból bárkinél. Szóval az iskolán belül köztük éreztem magam otthon.

Az érettségihez közeledve - nem mellesleg Gergővel folytatott beszélgetéseinktől katalizálva - megfogalmazódott bennem, hogy nem az az ember vagyok, akinek a környezetem ismer. Láttam, éreztem a kontrasztot, hogy milyen, mikor egy kis közösségben kinyílok, önmagam vagyok, megnő az energiám, a bátorságom, az önbizalmam. Korábban azt gondoltam, hogy nekem nem való a nagy társaság, csak kettesben tudok kommunikálni másokkal. Hogyha ott is voltam sok ember között, soha nem szólaltam meg. Mégha csupa olyan emberrel voltam, akiket kedveltem, akkor is hagytam, hogy beszélgessenek, én csak megfigyeltem. Elhittem az embereknek, hogy szürke vagyok és unalmas, csak a gimi végén folytogatott az érzés, hogy nem ismernek. Vágytam arra, hogy meghallgassák a véleményemet, hogy az ötleteimmel hozzátegyek a közösséghez, hogy figyeljenek, szeressenek, tiszteljenek.

Az érettségi utáni nyáron végig gondoltam, hogy mire számíthatok. Megvizsgáltam magam kívülről. Rájöttem, hogy miért látnak az emberek szürkének és unalmasnak, míg mások viccesnek tartanak és energiabombának. Tudtam, hogy a fősuli első pár hetében eldől minden. Aszerint fognak évekig megítélni, ahogy ez elején megismernek. Rengeteget számít az első benyomás. Nagyon vártam a környezetváltozást, egyáltalán nem féltem. Felvettek, éreztem, hogy ez a nagy lehetőségem. Mindenkivel nagyon nyitott voltam. Próbáltam mindekivel beszélgetni, érdeklődtem, meséltem, le se lehetett lőni. Vicces, eszembe jutott, amit a legjobb barátom mondott erről az időszakról. Azt mondta, hogy számára nagyon idegesítő volt, hogy mindenhol ott vagyok, be nem áll a szám, azt gondolta, hogy na velem tutira nem lesz jóban :D Mindenben benne voltam, mindenről elmondtam a véleményem, mindenkinek próbáltam segíteni. Elvállaltam mindenfélét. Meg is lett az eredménye, megkérdezték mit gondolok, elhívtak kajálni, odaültettek maguk mellé, meséltek, hívtak mindenhova. Nagyon durva, volt, hogy gyakorlatilag egyik napról a másikra minden megváltozott.

Az is benne volt a dologban, hogy nagyon rég óta imádok rajzolni. Gyerekkoromban rajzversenyeken indultam, voltak is eredményeim. Kicsi korom óta más sem érdekelt csak a rajz, rajz, rajz, rajzfilmek, képek, fotózás, rajzeszközök, papírok, dobozok, kézműves technikák, kézimunka, barkácsolás, lakberendezés, formatervezés, technika, film, művtöri... Apám missziójának tekintette, hogy lebeszéljen a művészi pályáról. Minden áron informatikust akart belőlem csinálni, ami ellen kézzel-lábbal tiltakoztam. ( ebben az e vicces, hogy most, a munkámból kifolyólag egész nap a gép előtt ülök... ) Mire beadta a derekát, addigra hatalmas akarás, lendület, kitörésre váró energia halmozódott fel bennem. Rengeteget melóztam a fősuli első napjától kezdve. Képes voltam 14 órán keresztül, pihenő nélkül festeni, evés, ivás, wczés nélkül. Mindenki azt gondolta, hogy nem vagyok normális, hogy ennyire megszállottan dolgozok. Dupla rajzórákra ültem be, csoport bontáskor a másik csoporthoz is beültem, imádtam, hogy végre azt csinálhatom, amit mindig is akartam... Nagyon akartam bizonyítani magamnak és az apámnak. Ja és az igazgatónőnek, aki szivatott a felvételin és azt ecsetelte, hogy szerinte én 2 napja találtam ki, hogy erre a pályára lépek és nem vagyok az ő iskolájába való... A célom az volt, hogy bekerüljek az 5 legjobb közé, mert őket akkor külön kiemelték a faliújságon és a honlapon. Végülis félévkor évfolyamelső lettem, ez 2 évig tartott is.


Jött Gergő és minden megváltozott. A suliban már nem volt szükség bizonyításra, kivívtam magamnak az elismerést. Innentől kezdve nem azt csináltam, amit elvártak tőlem, hanem amiről úgy éreztem, hogy az én utam. Vegyes volt a fogadtatás, általában a tanárok, osztálytársak továbbra is bíztattak, de a vizsgákon a külföldi vizsgáztatók szar jegyeket adtak. A mi kis csapatunk a sulin, és az évfolyamon belül is kicsit mást képviselt, mint amit elvártak tőlünk. Csapatosan melóztunk, a suliban vagy valakinél összeültünk. Egymást treníroztuk, tanultunk egymástól, kritikát mondtunk egymás melóiról, segítettünk egymásnak. Rengeteget kísérleteztünk, új eszközöket próbáltunk ki, megőriztük a manualitást, próbáltuk vegyíteni a képzőművészetet a tervezéssel. Sokszor extrém, erős vizuális eszközökkel operáltunk, ami néhány embert meglepett, vagy felháborított, de természetesen tudtuk, hogy ez is egy módszer a figyelemfelkeltésre, és mint olyan van helye a szakmában. Ugyanannyit robotoltam, de már nem az lebegett a szemem előtt, hogy mi az amire magas pontot adnának a vizsgán, hanem, hogy hogyan lehetne kiszakadni a megszokottból, hogyan lehetne hatékonyabbá tenni az adott dolgot vizuális eszközökkel stb. Nem arról van szó, hogy lázadtunk az ellen, amit belénk tömtek, hanem a kötelezőt letudva próbáltuk feszegetni a tervezés határait. Na mindegy, ez már egy más történet, elszaladt velem a ló...

7 megjegyzés:

  1. Na, akkor lássuk, mi is van ezzel a másik parkoló járgánnyal itt! Úgy látom, nem tilosban, de a tilos határán várakozik, s bár mozgássérült igazolványt nem látok benne, a távolodó lábnyomok alapján úgy tűnik, mintha a kis fickó (férfi sportcipő, ez biztos) az egyik lábára hosszabb ideig nehezedne, mert az mélyebben nyomódott a fövenybe, miközben a lépéshossz egyenletes, azaz nem súlyos terhet cipelve oldalazgat, hanem kicsit, épp egy kicsit biceg. A cipő orra által hagyott nyom kicsivel mélyebb, mint a sarok lenyomata, és, annak ellenére, hogy a lábbeli rugalmas talpú, szinte teljesen egy síkban van a talp lenyomatával, ami viszont a viselője energikus járására, fiatal korára utal. Eszerint valószínű, hogy a bicegést heveny húzódás, izomláz okozza, és semmiképpen sem maradandó sérülés. Mivel azonban a járgány első lökhárítója mintegy kettő és fél centiméternyire belóg a várakozást tiltó tábla hatályán túlra, a mikuláscsomagot szigorúan odabiggyesztem az ablaktörlő lapát alá. Megjegyzem, nem ártana kicserélni az ablaktörlőgumikat, és alaposan megtisztítani a szélvédőt, meg a többi ablakot is a jobb (ki)látás érdekében. ;) :)

    Egyébként meg nem baj, ha elszaladt veled a ló, legalábbis itt nem. Ha jól értelmezem, amit írtál, akkor ideális az eddigi szakmai pályafutásod: a megfelelési kényszer nyomása alatt szorgalmasan dolgoztál, hogy elsajátítsd a választott szakmád alapjait, majd, amikor már elismertek, akkor sem torpantál meg, hanem keresni kezdted önmagadat, az önkifejezés hozzád és a mondanivalódhoz illő módját úgy, hogy a megszerzett szakmai alapismereteket finomítottad, szelektáltad, és talán kicsit át is szerkesztetted őket. Hogy ezt az oktatók (egy része) lázadásnak tekinti, azon azért nem kéne csodálkoznod, de azt is mondtad, hogy messze nem mindegyikük ráncolta a homlokát. Szeretem ugyan a rajzokat, de magam egy házat, meg egy fát sem tudnék tán jól lerajzolni, noha sok mindenben elég ügyesen használom a mellső lábaimat. :) Mindegy, a lényeg, hogy ha látnám, sem tudnám szakmailag értékelni az alkotásaidat, noha biztosan tetszenének, de a vizsgáztatók igen, s amíg rajtuk múlik az előmeneteled, nem árt a megfelelésnek ezt a frontját is tartanod. Közben persze azt is jól teszed, ha sajátosan válogatod össze a mondanivalódhoz legmegfelelőbbnek vélt metódusokat és megjelenítési formákat, amelyek használata egyfajta kézjegy (netán közismert védjegy ;)) is lehet a majdani műveiden.
    Szakmailag tehát, amennyire meg tudom ítélni, minden a legnagyobb rendben van veled.

    VálaszTörlés
  2. A váltásnak nevezett folyamat lényegét is világosnak érzem, és sietve hozzáteszem, hogy teljesen szokványos, a lélektani és pedagógiai ismereteimnek tökéletesen megfeleltethetőnek látom, természetesen figyelembe véve azt, a már általad is régóta ismert sajátosságodat, amelyet szemérmesen és sejtelmesen "másságként" említ a társadalom intelligensebb rétege. Ezért csak egy rövid, tömör vázlatát adnám ennek a korszakodnak:

    1.1. Önfelismerés (meleg vagyok) > félelmek > önértékelési zavarok.
    1.2. Elkülönülés, részleges izolálódás > önbizalmi válság-(közeli) helyzet.
    1.3. (Titkolt) vágyódás a társas kapcsolatok iránt.
    1.4. A társas kapcsolatok fogyatékosságának (hiányának) mentális épséget védő, önigazoló ideológiája (Csapattal nem tudok együttműködni, legfeljebb egy emberre tudok igazán figyelni).
    1.5. A szociometriai helyzet átmeneti rögzülése a középiskolában.

    2.1. Önérvényesítési kitörési vágyak felerősödése.
    2.2. Az új (főiskolai) lehetőségek felismerése. (Ez helyet cserélhet, illetve szorosan összekapcsolódhat a 2.1-gyel.)
    2.3. Erős bizonyítási (megfelelési) kényszer
    a) szakmai irányban;
    b) a társaskapcsolati pozíciókra való alkalmasság igazolása érdemében.
    2.4. Az erőfeszítések energetizáló sikerélményei.
    2.5. Rezisztencia kialakulása (a kimerülés az körvonalazódó új célok megjelenése miatt elmarad).

    3.1. Függetlenségre, önmegvalósításra és önkifejezésre törekvés
    a) a szakmában;
    b) társas (társadalmi) kapcsolatokban;
    c) az intim életszférában.
    (Ezek élethosszig folyamatban vannak, de ebben a ciklusban különös hangsúlyt kapnak, és egyre tudatosabbá válnak.)
    3.2. A szoros kötelékrepülés fortélyainak tanulmányozása gyakorlat közben (párkapcsolat):
    a) a másik ember szuverenitáshatárainak feltérképezése;
    b) orientációs gyakorlatok a szellemi, lelki és testi összhang megteremtésének (ez is élethosszig tart, többek között azért is, mert változunk az idők folyamán) útvesztőiben (intelligenciapróbáló szeretetgyakorlatok :)).

    Ha minden jól megy, akkor a 3. pontbeli kihívásokkal folyamatosan fogsz birkózni, társsal, esetleg hosszabb-rövidebb ideig anélkül (ideális esetben tartós párkapcsolatban, időtálló baráti kapcsolat[ok] támogatásával). Előre meg nem határozható, de jól körülírható jellegű élethelyzetekben valószínűleg előfordul még többször is, hogy regresszíve megjelennek a 2. pont itemei. Ez nem baj, sőt természetes adott esetben. Valójában folyamatosan jelen vannak egy életen át, csak a kiegyensúlyozottabb életszakaszokban nem bukkannak közvetlenül a felszínre, nem centrális jellegűek.

    Summázat: két és fél centiméternyit tolass vissza, hogy ne lógjon a járgányod a tilosba. :) Más szóval: nyugi! Minden rendben van veled, én legalábbis így látom. Mivel te a festésben és a rajzolásban is járatos vagy, biztosan tudod, hogy időnként hátra kell lépni pár lépést a vászontól, vagy a kifeszített papírtól, hogy átláthasd perspektívájában az egész képet. Ha nagyon közel hajolsz, akkor csak kis részlet fér el a látóteredben, amelyet akár mikronnyi pontossággal is finomíthatsz, de az EGÉSZ egységét nem látod eközben, s így az sem kizárt, hogy a részletek önmagukban káprázatosak, csak éppen disszonánsak az alkotás egészében...

    Elég tömör? Szerintem te ezt is érteni fogod, te csibész! :D (Bocs! A közelítő érzelmeim modulált kitörése volt az a szó. :))

    Nyugodt éjszakát!

    VálaszTörlés
  3. Még egy ötlet - lásd a közterület-felügyelet jóindulatát! :D - a szélvédőtisztításhoz: a szélvédő belső felületére idővel elektrosztatikusan feltapadó por és korom, a kilélegzett és lecsapódó párával keveredve, olyan abszorbciós masszát képes létrehozni, amely komolyan akadályozhatja a vezetőt a kilátásban. A jelenség különösen zavaró rossz látási viszonyok között, csökkent külső fényben (! ;)), és kritikussá válhat a szemből érkező, éles, vakító fény esetén... Vagyis a szélvédőt belülről is tisztán kell tartani, méghozzá nagyon óvatosan, finom kelmével, hogy megóvd a karcolásoktól, amelyek végérvényesen elhomályosíthatják a kilátást. ;) :)
    Innen úgy látom, mintha Gergő szélvédője is párás lenne. Segíts neki is letörölni, kívül is, belül is. De nagyon finom kelmével, nagyon óvatosan, alig érintve, leheletfinom mozdulatokkal! És az se baj, ha hagyod, hogy ő is segítsen neked. :)

    Lefogadom, hogy ezt is érted, te..., Alejandro! :D

    VálaszTörlés
  4. Szia kedves Alejandro!:) Kitettem a blogodat az oldalsávomra. Viszont kérdezném, hol lehet neked írni?:D privát üzenetet akartam, de sajnos nem találtam a blogodban semmi mailcímet, vagy bármit amin keresztül akár a blogspot rendszerén át lehetne írni. Segíts kérlek^^ Üdv: Popov

    VálaszTörlés
  5. Köszi!

    Igyekszem megoldani, hogy elérhető legyen a mailcímem, addigis:

    szirtisas@yahoo.com

    VálaszTörlés
  6. Dermedt bércét hátrahagyva messze száll a szirti sas,
    Túl a kéklő hegygerincen csábítja egy várorom:
    "Repíts, szárnyam, vár fokára! S te, szél, szítsd a mámorom!
    Te se szomjazz, kis fiókám: visszaszállok, hogy csőrömből vért ihass!"

    Szerencsés utat, Mama/Papa (? mindegy :D)! Visszavárunk! :)
    És vigyázz magadra, ki ne halj! Tudod, veszélyeztetett faj vagyunk. ;) :D

    VálaszTörlés
  7. A fiókák dideregnek, a sasfészek kihűlőben,
    Sűrű köd van mindenütt, és csendes a határ.
    Kémlelem a hegygerincen, erdőszélen és dűlőben:
    Csak nem repült villanydrótnak, s kihalt a madár?

    VálaszTörlés